يكشنبه ، 30 ارديبهشت ، 1403



گزارش بازار سه شنبه 16 دی 93
تاریخ : چهارشنبه ، 17 دي ، 1393
ادامــه ریــزش قیمــت هــا و القــا جــو منفــی بــازار و در نهایــت صــف فــروش اکثــر نمادهــا همچنــان روز ســخت و طاقــت فرســایی را بـرای فعالیـن بـازار سـرمایه رقـم زد. دقیقـا یکسـال از شـروع رونـد نزولـی بـازار مـی گـذرد و حتـی بـا اصلـاح حـدود %50 قیمـت در برخـی نمادهـا و قـرار داشـتن در p/e نزدیـک بـه 4 و 3، همچنـان میـل بـه فـروش و شناسـایی ضـرر دیـده میشـود کـه علـاوه بــر معامــلات هیجانــی و جــو منفــی حاکــم بــر بــازار ســرمایه، مــواردی چــون عــدم کاهــش ســود بانکــی و موسســات مالــی اعتبــاری، کاهـش نـرخ نفـت و عـدم رفـع ابهامـات صنعـت پالایشـگاهی و پتروشـیمی و نـرخ بهـره مالکانـه معدنـی هـا، کلاف پیچیـده و مبهمـی را ایجـاد نمـوده کـه روز بـه روز بـر زیـان سـهامداران و بـازار سـرمایه بخصـوص سـهامداران خـرد مـی افزایـد.

شاخص کل بورس 761 واحد نزول کرد و به رقم 67،471 واحد رسید . نمادهای فارس با 243 واحد و فملی با 77 واحد بیشترین تاثیر منفی و نماد کچاد با 39 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم 270.4 میلیارد تومان رسید که نماد فارس با 31 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .

در بازار فرابورس ، شاخص ایفکس 11 واحد نزول کرد و به رقم 760 واحد رسید . جم و میدکو بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم 76.9 میلیارد تومان رسید که پترول با 2.4 میلیلرد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

 با ادامه یافتن روند رو به افول شکل گرفته در کلیت بازار، روز جاری نیز شاخص کل بورس از ابتدای معاملات در مسیر نزولی قرار گرفت. فشار وارده از سوی گروه های مختلف به ویژه فلزی و معدنی، خودرویی، پتروشیمی و مالی باعث گردید تا شاخص با شیبی منفی حرکت خود را آغاز کند. نمادهایی مانند "فملی"، "ومعادن"، "خبهمن"، "شخارک"، "شسپا"، "حفاری"، "رمپنا"، "وپست"، "تاپیکو"، "خودرو" و "وخارزم"، از جمله نمادهایی بودند که فشار ملموسی را بر شاخص وارد ساختند. در ادامه کار نیز فشار از سوی نمادهای مالی از جمله "وبملت" بر شاخص افزایش یافت. "بترانس" و "اخابر" نیز تاثیری مشابه بر اینت نماگر داشت. بدین ترتب در اوایل ساعت دوم معاملات شاخص کانال 68 هزار واحدی را نیز از دست داد. پس از این برهه شاخص با شیبی منفی اما ملایم تر به حرکت خود ادامه داد و معامله بلوکی در درصدهای مثبت بر رو نماد "کچاد: نیز به صورت مقطعی شاخص را با جهشی مختصر مواجه ساخت اما این روند پا برجا نماد. جمع آوری صف فروش "فارس" در ادامه کار شاخص را با افتی ملموس مواجه ساخت و نماگر مذکور را تا به نیمه کانال 67 هزار واحدی نزدیک ساخت. پس از این برهه شاخص سیری تقریبا با ثبات را در پیش گرفت و سپس باز هم شیبی منفی اما ملایم را تجربه کرد و در نهایت نیز با افتی بیش از یک درصد به معاملات روزانه پایان داد.

در پایان گفتنی است امروز بیش از 773 میلیون سهم و حق تقدم در بورس مورد معامله قرار گرفت که بیشترین حجم معاملاتی مربوط به دو نماد "کگ2" و "وبصادر" بوده است.

همچنین در فرابورس نیز بیش از 140 میلیون سهم و حق تقدم مورد معامله قرار گرفت که دو نماد "ودیح " و "پترول" بیشترین حجم معاملاتی را تجربه کردند.
 .

      0 

تعداد بازدید: 3346

نام
ایمیل
موضوع پیام
پیام
Captcha (عدد و حرف فقط با حروف بزرگ)


اخبار مربتط